There are no translations available.
Ke stažení:
Dokument v PDF: | xtomj107_DP.pdf (1.49MB) | |
Zdrojové kódy: | xtomj107_DP-SmallTalk-source.zip (93.4KB) | |
Pharo image : | xtomj107_DP-SmallTalk-image.zip (14.7MB) | (spustitelné s Pharo VM v.3.10.2) |
Automatizované modelování
Vedoucí práce:
Doc. Ing. Vojtěch Merunka, Ph.D.
Autor:
Bc. Jan Tomsa
Praha 2010
Děkuji vedoucímu diplomové práce Vojtěchu Merunkovi za cenné podněty a metodickou podporu.
Prohlašuji, že jsem tuto práci vypracoval samostatně s použitím literatury, kterou uvádím v seznamu.
V Praze dne 9. dubna 2010 . . . . . . . . . Jan Tomsa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Abstract
Tomsa, J. Automated modeling.
This thesis concerns current attitudes and procedures aimed towards automated
modeling. By modeling we mean portraying of the real world objects as well as modeling
information systems in the process of their construction.
On the example of an information system for decision support it demonstrates the
need of adoption of the Model Driven Architecture (MDA) an it presents possible
solution using one particular platform.
The solution is demonstrated on the object oriented platform of Smalltalk programming
language.
Key words: Automated modeling, MDA, UML, transformation, Pharo, Seaside, XMI, EMF
Abstrakt
Tomsa, J. Automatizované modelování.
Tato práce pojednává o aktuálních přístupech a postupech směřujících k automatizovanému modelování.
Modelováním se zde myslí jak zobrazování skutečností reálného světa, tak i modelování informačních systémů v rámci jejich tvorby.
Na příkladu informačního systému pro podporu rozhodování je demonstrována
potřeba vývoje v duchu Architektury řízené modelem (MDA) a možné řešení s použitím konkrétní platformy.
Řešení je demonstrováno na objektově orientované platformě jazyku Smalltalk.
Klíčová slova: MDA, Automatizované modelování, UML, transformace, Pharo, Seaside, XMI, EMF
Obsah
Seznam obrázků 15
Seznam tabulek 17
1 Úvod 19
1.1 Východiska práce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
1.2 Typografické konvence . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
1.3 Vysvětlení zkratek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
1.4 Slovník cizích pojmů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
1.4.1 Framework . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
1.4.2 Refaktorování / Refaktoring . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
2 Cíl práce 23
2.1 Motivační příklad . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
3 Metodika 25
I Literární rešerše 26
4 Přehled vlastností modelovacích nástrojů 29
4.1 Úloha modelování v běžném životě . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
4.1.1 Vhodnost použití objektových nástrojů pro modelování a
transformace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
4.2 Architektura řízená modelem - Model Driven Architecture . . . . . . 31
4.2.1 The Object Management Group . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
4.2.2 Základní cíle a přístupy MDA . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
4.2.3 Platforma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
4.2.4 Hierarchie modelů dle MDA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
4.2.5 Model nezávislý na počítačovém zpracování . . . . . . . . . . 33
4.2.6 Model nezávislý na platformě . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
4.2.7 Mapování a značkování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
4.2.8 Model specifický ke konkrétní platformě . . . . . . . . . . . . 35
4.2.9 Zdrojový kód aplikace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
4.3 MDA a Oracle Designer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
4.4 Vlastní zkušenost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
4.5 Vlastnosti modelovacích nástrojů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
4.6 Craft.CASE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
4.7 Eclipse Modeling Framework . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
4.8 Omondo EclipseUML2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
4.9 Enterprise Architect . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
4.9.1 Podpora MDA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
5 Transformační modelovací jazyky 51
5.1 KerMeta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
5.2 Eclipse Modelling Framework . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
5.3 C.C language . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
5.4 XSLT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
II Projekt 55
6 Vlastní projekt 57
6.1 Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
6.2 Výchozí situace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
7 Požadavky na informační systém 59
7.1 Funkční požadavky na informační systém . . . . . . . . . . . . . . . . 59
7.2 Nefunkční požadavky na systém . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
8 Analýza 61
8.1 Model případů užití . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
8.1.1 Případy užití . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
8.2 Doménový objektový model . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
9 Design informačního systému 65
9.1 Diagram implementačních tříd systému Decision Maker . . . . . . . . 65
10 Aplikace Architektury řízené modelem (MDA) 67
10.1 Identifikace návrhového vzoru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
11 Vývoj generátoru 71
12 Generování kódu z modelu 71
13 Závěr 75
Literatura 77
Přílohy 79
A Případy užití 81
A.1 Hlavní případy užití . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
A.1.1 UC001-Zobraz výchozí obrazovku . . . . . . . . . . . . . . . . 81
A.1.2 UC002-Vyber činnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
A.2 Správa skupin parametrů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
A.2.1 UC101-Zobraz seznam Skupin parametrů . . . . . . . . . . . . 84
A.2.2 UC102-Zobraz Skupinu parametrů . . . . . . . . . . . . . . . 84
A.2.3 UC103-Vytvoř Skupinu parametrů . . . . . . . . . . . . . . . 85
A.2.4 UC104-Zruš Skupinu parametrů . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
A.2.5 UC105-Uprav atributy Skupiny parametrů . . . . . . . . . . . 85
A.2.6 UC106-Přidej člena do Skupiny parametrů . . . . . . . . . . . 86
A.2.7 UC107-Vyřaď člena ze Skupiny parametrů . . . . . . . . . . . 86
A.2.8 UC108-Obnov hodnoty všech Parametrů ve Skupině . . . . . . 86
A.3 Správa parametrů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
A.3.1 UC201-Zobraz seznam Parametrů . . . . . . . . . . . . . . . . 88
A.3.2 UC202-Zobraz Parametr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
A.3.3 UC203-Vytvoř Parametr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
A.3.4 UC204-Zruš Parametr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
A.3.5 UC205-Uprav Parametr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
A.3.6 UC206-Obnov hodnotu Parametru . . . . . . . . . . . . . . . 90
A.4 Správa modelů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
A.4.1 UC401-Zobraz seznam Modelů . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
A.4.2 UC402-Zobraz Model (Zobraz seznam rovnic modelu) . . . . . 92
A.4.3 UC403-Vytvoř Model . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
A.4.4 UC404-Zruš Model . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
A.4.5 UC420-Zobraz seznam proměnných modelu . . . . . . . . . . . 93
A.4.6 UC421-Zobraz proměnnou modelu . . . . . . . . . . . . . . . . 93
A.4.7 UC422-Vytvoř proměnnou modelu . . . . . . . . . . . . . . . 93
A.4.8 UC423-Zruš proměnnou modelu . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
B Sada šablon EA pro generování kódu v jazyku Smalltalk 95
B.1 File . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
B.2 Class . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
B.3 Class Base . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
B.4 Class Body . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
B.5 Class Declaration . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
B.6 Attribute . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
B.7 Attribute Declaration . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
B.8 Linked Attribute . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
B.9 Linked Attribute Declaration . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
B.10 Operation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
B.11 Operation Declaration . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
B.12 Operation Body . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
B.13 Parameter . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
C Vygenerované zdrojové kódy FSM v jazyku Smalltalk 97
C.1 FSM.st . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
C.2 State.st . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
C.3 Transition.st . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
D UML profil systému DecisionMaker 98
E Podpůrné třídy metamodelu UML 99
E.1 Zdrojový kód podpůrných tříd metamodelu UML . . . . . . . . . . . 100
F Generátor entit aplikace DecisionMaker 121
G Zdrojový kód aplikace DecisionMaker 130
G.1 Iterace 1 - psáno ručně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
G.2 Iterace 2 - generováno . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
Seznam obrázků
1 Model v MS Excel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
2 Transformace PIM do PSM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
3 Transformace PIM do PSM s pomocí mapování a značek . . . . . . . 35
4 PSM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
5 Implementace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
6 Craft.CASE - Diagram tříd . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
7 Craft.CASE - Výsledky kontrol modelu . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
8 EMF - Finite State Machine . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
9 EMF - metamodel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
10 EclipseUML2 - Diagram tříd . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
11 Enterprise Architect - Diagram tříd FSM . . . . . . . . . . . . . . . . 45
12 Enterprise Architect - Editace chování operace. . . . . . . . . . . . . 46
13 Pharo - import vygenerovaného souboru (tlačítkem filein). . . . . . . 48
14 Pharo - Class Browser s vygenerovanou třídou FSM. . . . . . . . . . 49
15 Pharo - Class Browser s metodou processSignal třídy FSM. . . . . . . 50
16 C.C metamodel repository Craft.CASE. [Merunka,Nouza,Brožek,2008] 54
17 Diagram tříd doménového modelu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
18 Diagram tříd pro podporu Simplexové metody . . . . . . . . . . . . . 65
19 Diagram tříd pro editaci entitních dat v Seaside. . . . . . . . . . . . . 66
20 DecisionMaker - obrazovka po první iteraci. . . . . . . . . . . . . . . 67
21 UML profil - stereotyp «entity» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
22 UML profil - stereotyp «column» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
23 Doménový model po aplikaci UML profilu. . . . . . . . . . . . . . . . 69
24 Doménový model po aplikaci UML profilu - tagované hodnoty entity
ParamGroup. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
25 Doménový model po aplikaci UML profilu - tagované hodnoty
atributu lastRefreshed. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
26 Doménový model po aplikaci UML profilu - vyexportovaný do XMI. . 70
27 Spuštění transformace modelu na implementační třídy v prostředí
Pharo. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
28 Zobrazení vygenerovaných implementačních tříd . . . . . . . . . . . . 73
29 Vzhled aplikace po doplnění generovaných částí. . . . . . . . . . . . . 74
30 Hlavní případy užití . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
31 UC100-Spravuj Skupiny parametrů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
32 UC200-Spravuj Parametry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
33 UC400-Spravuj Modely . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
34 Metamodel UML . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Seznam tabulek
Tabulka 1: Slovník zkratek 22
1 Úvod
Tato práce pojednává o roli modelování v ekonomické činnosti podniků a ve tvorbě
informačních systémů, které tyto činnosti podporují. Zaměřuje se na to, jak se tyto
zdánlivě vzdálené oblasti přibližují a jak se díky aktuálním trendům v tvorbě software
modelování reality prolíná s modelováním systémů, které tuto realitu zpracovávají.
Práce popisuje některé z těchto trendů, jako je posun k tzv. Architektuře
řízené modelem (Model Driven Architecture) a kriticky hodnotí jejich připravenost
a vhodnost k reálnému použití v současně vytvářených informačních systémech.
1.1 Východiska práce
Při psaní této práce jsem vycházel zejména ze zkušeností získaných na pozici vedoucího
vývoje ve společnosti NESS Czech s.r.o. Dále jsem čerpal ze znalostí
nabytých na školení k certifikaci IBM Certified Solution Designer - Object Oriented
Analysis and Design, vUML 2. Uvedené zkušenosti a znalosti mi umožnily kritičtější
pohled a utvoření vlastního názoru na problematiku. Zároveň ale jistě ovlivnily mé
názory a preference v oblasti metodiky tvorby informačních systémů a použitých
systémů.
Tématika modelování mi je blízká vzhledem k profesi vedoucího vývoje, ve které
se snažím vést vývojový tým k maximální efektivitě a zároveň souladu implementace
s modelem. Téma práce automatizované modelování proto výborně zapadá do mé
oblasti zájmu a věřím, že tak tato diplomová práce bude mít i praktický přínos pro
moji další práci.
V zaměstnání jsem se setkal i s generováním aplikací a měl jsem tak možnost
načerpat zkušenosti, které lze stěží, pokud vůbec, získat z odborné literatury. Mnoho
věcí, které se v článcích a literatuře jeví velmi slibně a téměř dokonale, pak v praxi
nefunguje tak dobře, nebo jsou vykoupeny řadou nepříjemností a omezení.
Vedoucí diplomové práce mne upozornil na existenci Magritte, nástroje pro
meta-modelování vytvořeného v prostředí Pharo, čímž ovlivnil výběr platformy, na
které jsem koncept rozvinul v kapitole 6.
Myšlenku vytváření modelu software a jeho následné transformace na funkční
aplikace jsem demonstroval na příkladu vývoje aplikace pro podporu rozhodování.
V rámci tohoto procesu je ukázána identifikace specifického návrhového vzoru,
namodelování transformace doménových tříd modelu do tohoto návrhového vzoru,
vytvoření doménově specifického jazyka pro podporu této transformace (v podobě
UML profilu). Následuje ukázka automatizace transformace implementovaná v objektově
orientovaném prostředí jazyka Smalltalk a ukázka výsledku této transformace
(generovaný zdrojový kód aplikace).
1.2 Typografické konvence
V textu práce jsou použity následující typografické konvence:
Strojopis | Názvy a hodnoty tříd, proměnných, konstant, názvy souborů případně celé úryvky zdrojového kódu. |
Zvýrazněné písmo | Názvy programových aplikací, jejich částí, položek menu a obrazovek. |
1.3 Vysvětlení zkratek
Zkratky použité v dokumentu jsou vysvětleny v tabulce 1 na straně 22.
1.4 Slovník cizích pojmů
V oblasti automatizovaného modelování a v oblasti tvorby informačních systémů
vůbec jsou často používána anglická slova, pro která neexistuje nebo se zatím
neustálil jednoslovný český překlad. Tato slova proto v textu používám bez překladu,
neboť se domnívám, že používání víceslovných překladů nebo opisů by text učinilo
hůře čitelným a pochopitelným. Tato slova jsou proto stručně vysvětlena v následujícím
slovníku cizích pojmů
1.4.1 Framework
Framework je softwarová struktura, která slouží jako podpora
při programování a vývoji a organizaci jiných softwarových projektů.
Může obsahovat podpůrné programy, knihovnu API, návrhové vzory
nebo doporučené postupy při vývoji.
1.4.2 Refaktorování / Refaktoring
(počeštěné anglické slovo refactoring)
Refaktorování je disciplinovaný proces provádění změn
v softwarovém systému takovým způsobem, že nemají
vliv na vnější chování kódu, ale vylepšují jeho vnitřní
strukturu s minimálním rizikem vnášení chyb. Při refaktoringu
provádíme malé až primitivní změny, ale celkový
efekt je velký a to v podobě čistšího, průhlednějšího a čitelnějšího kódu,
kód se také lépe udržuje a rozšiřuje.
Tabulka 1: Slovník zkratek
API | Application Program Interface (rozhraní aplikačního programu) |
CASE | Computer Aided Software Engineering (Počítačem podporované softwarové inženýrství); používáno i pro označení nástroje CASE |
CPM | Critical path method |
DB | Databáze |
DSL | Domain-specific language |
EMF | Eclipse Modeling Framework |
GMF | Graphical Modeling Framework |
HTML | HyperText Markup Language |
J2EE | Java 2 Enterprise Edition |
JSF | JavaServer Faces |
JSP | JavaServer Pages |
MDA | Model Driven Architecture |
MOF | Meta Object Facility |
PERT | Program Evaluation and Review Technique |
OMG | The Object Management Group |
RTF | Rich text format |
SQL | Structured Query Language |
UML | Unified Modeling Language |
XMI | XML Metadata Interchange |
XML | eXtensible Markup Language |
2 Cíl práce
Práce se v první části zaměřuje obecně na modelování jako disciplínu. V další části
pak na analýzu dostupných modelovacích nástrojů z pohledu jejich použitelnosti
v rámci různých metodik tvorby informačních systémů. Následuje část věnovaná
transformačním modelovacím jazykům a opět jejich možnosti využití při tvorbě
informačních systémů. Kapitola Vlastní projekt se pak zaměřuje na samotnou ukázku
realizace systému za použití vhodné podmnožiny nástrojů a technik zmíněných v
předchozích kapitolách.
Přínos práce by měl být zejména v ozřejmění problematiky, v kritickém zhodnocení
použitelnosti současně dostupných nástrojů a technik a naznačit možný směr,
jak v při vytváření informačních systémů efektivně postupovat.
2.1 Motivační příklad
Problematika je ilustrována na situaci malého zemědělského podniku, který v rámci
své strategické analýzy identifikuje potřebu nového informačního systému pro
podporu rozhodování. Podnik zvažuje metodiku a způsob vytvoření nového systému
a v neposlední řadě též platformu, na které by zamýšlený systém měl být
vytvořen a provozován. Informační systém by měl být vytvořen takovým způsobem,
aby jeho vytvoření a počáteční provoz nevyžadovaly příliš velké investice. Zároveň
však musí být zajištěna budoucí rozšiřitelnost jak co do funkcionality, tak z pohledu
výkonnosti.
3 Metodika
Jak už jsem zmínil v úvodu, při psaní této práce jsem vycházel z uvedené literatury
a ze zkušeností v roli vedoucího vývoje ve společnosti NESS Czech s.r.o. Dále
jsem vycházel ze znalostí získaných na školení k certifikaci IBM Certified Solution
Designer - Object Oriented Analysis and Design, vUML 2.
Tomu odpovídá zvolená metodika vývoje (viz kapitola Vlastní projekt) i použité
nástroje, jako je Enterprise Architect použitý pro objektovou analýzu a design.
Při psaní diplovové práce jsem postupoval takto:
Našel jsem si modelový příklad potřeby modelování v běžném, např. zemědělském
podniku. Zde mi byl inspirací mj. studovaný předmět Systémová analýza a modelov
ání a SW aplikace operačního výzkumu.
Poměrně dosti práce mi pak dalo vymyšlení koncepce, jak problematiku zají-
mavě uchopit a přitom postihnout všechny aspekty, které mne na problému zajímají.
V době, kdy jsem uvažoval o vzorové implementaci v prostředí Squeak (open
source implementaci Smalltalku), nasměroval mne vedoucí diplomové práce mne
na projekt Pharo, což je větev Squeaku určená pro profesionální vývoj - zejména -
webových aplikací.
Z Internetu jsem si proto stáhl vývojářský "obraz" (image) a Pharo Virtual
Machine. Obraz určený pro vývojáře má některé vlastnosti, které značně usnadňují
vývoj: zvýraznění syntaxe kódu, automatické doplňování, klávesové zkratky apod.
V tomto prostředí jsem naprogramoval řešení úlohy standardního lineárního programov
ání pomocí simplexové metody.
V CASE nástroji Enterprise Architect jsem pak namodeloval požadaky (případy
užití) a doménový model základní verze informačního systému, který by funkčnost
výše uvedeného řešení úlohy standardního lineárního programování pomocí simplexové
metody zpřístupnil běžnému uživateli.
Při studiu vývoje webových aplikací za pomoci frameworku Seaside jsem narazil
na demonstrační příklad Los Boquitas s názornými video ukázkami vytvořený
společností GemStone Systems, Inc. na adrese
http://seaside.gemstone.com/tutorial.html,
podle kterého jsem si v "obrazu" Seaside One-Click Experience příklad prošel.
V rámci tohoto návodu jsem se blíže seznámil s balíčkovacím a instalačním nástrojem
Monticello, který jsem pak použil k exportu vytvořené Seaside aplikace a do
lokálního úložiště. Do stejného úložiště jsem vyexportoval i balík tříd týkající se
simplexové metody.
Následně jsem si stáhl nejaktuálnější verzi vývojářského obrazu Pharo a do něj
nainstaloval nejnovější verzi Seaside 3.0. Do té jsem pak naimportoval i zmíněné
dva balíčky z lokálního úložiště.
Ze vzorového příkladu Los Boquitas jsem extrahoval návrhový vzor evidenční
webové aplikace v prostředí Seaside a aplikoval jsem jej na jednu entitu (Model) z
doménového modelu zamýšleného systému.
Abych mohl automatizovat aplikaci tohoto návrhového vzoru na všechny ostatní
entity, musel jsem vyřešit, jakým způsobem jejich model transformovat.
V rámci podrobnějšího zkoumání vlastností CASE nástrojů jsem vyřešil i
jednoduché generování Smalltalk kódu v tzv. "chunk" formátu z Enterprise Architect
(viz kapitola Enterprise Architect). Pro výše uvedený účel jsem však potřeboval
nejen generování, ale zejména poměrně netriviální transformaci jedné třídy na čtyři
jiné třídy. Ačkoli Enterprise Architect podle dokumentace umožňuje i to, připadalo
mi, že se kvůli tomu budu muset naučit další specifický skriptovací jazyk a pak se
ještě potýkat s jeho případnými omezeními. Zvolil jsem proto možná pracnější, avšak
univerzálnější řešení v podobě importu modelu do prostředí Pharo a naprogramování
transformace ve Smalltalku.
Nejprve jsem do prostředí musel doinstalovat podporu XML, což díky propracovaným
konfiguračním nástrojům byla záležitost asi pěti minut. Dále jsem vyexportoval
model z CASE do formátu XMI a podrobněji nastudoval jeho strukturu.
Namodeloval jsem metamodel UML (v EA) a v prostředí Pharo jsem jej implementoval.
Dále jsem naprogramoval import ze struktur XMI do metamodelu UML a transformaci
modelů (entita -> čtyři implementační třídy).
Následně jsem nastudoval problematiku dynamické deklarace tříd v prostředí
Pharo (platí zřejmě obecně pro Smalltalk) a na základě této znalosti jsem pak
dokončil transformaci z UML do tříd přímo v prostředí Pharo.
Takto vytvořené třídy jsem pak odladil (pochopitelně spolu s opravami chyb ve
všech krocích transformace) a následně napojil do existující aplikace, jejíž výsledný
kód uvádím v příloze.
4 Přehled vlastností modelovacích nástrojů
4.1 Úloha modelování v běžném životě
4.1.1 Vhodnost použití objektových nástrojů pro modelování a transformace
4.1 Úloha modelování v běžném životě
V každodenním životě se neustále setkáváme s modelováním a s rozhodováním na
základě jeho výsledků. Pro drtivou většinu modelů nám však postačuje vlastní představivost
a proto si tuto činnost nejspíše většina z nás příliš neuvědomuje.
Modelování má veliký význam v řešení problémů reálného světa. Většina úloh
počítačového zpracování dat zahrnuje modelování, i když si to uživatelé těchto modelů
často neuvědomují.
Například sestavení rodinného rozpočtu v tabulkovém procesoru není nic
jiného než vytvoření jednoduchého modelu. Jestliže si např. vytvoříme tabulku
průměrných měsíčních příjmů a výdajů (viz Obr. 1), pak jsme vlastně vytvořili
model. Analýzou takovéhoto modelu pak rodina zjistí, zda si letos může dovolit
dovolenou u moře, nebo např. na Šumavě. Tabulkový procesor se tak navíc stává
nástrojem pro podporu rozhodování.
Použití výpočetní techniky není dokonce nezbytnou podmínkou takovéhoto typu
modelování. Sečtení příjmů a výdajů by jistě bylo možné provést např. na papíře
nebo dokonce z hlavy. Výhoda počítačového zpracování je zejména ve snadnosti
generování mnoha variant (oproti pracnému postupu v papírové podobě modelu) a v
možnosti zahrnutí velkého množství vstupních parametrů (oproti velmi omezenému
rozsahu lidské paměti).
Obrázek 1: Model v MS Excel
Dalšími méně zjevnými modelovacími nástroji jsou např. nástroje na řízení
projektů - Microsoft Project, Primavera, Taskjuggler apod. Jedná se vlastně o
databázi úkolů a jejich vzájemných vazeb, které modelují skutečné nebo zamýšlené
činnosti, k jejichž naplánování byl tento model použit. Jedná se vlastně o databázi
úkolů a zdrojů a jejich vzájemných vazeb, nad kterou operuje matematický model
CPM a PERT. Tento model tedy je naplněn daty a následně jsou mu kladeny dotazy.
Např.:
- Kdy projekt skončí?
- Kdo má kdy co dělat?
- Co je třeba změnit, aby projekt skončil ke zvolenému datu?
- atd.
Na základě takto zjištěných odpovědí jsou pak činěna rozhodnutí.
Příklad:
Předpokládejme, že se chystáme např. přestěhovat větší skříň z jedné místnosti
do jiné přes několik různě širokých a vysokých dveří.
Můžeme postupovat tak, že jednoduše začneme se stěhováním a uvidíme, zda
projdeme. Jestliže u jedněch z dveří zjistíme, že jimi skříň neprojde a že se musí
rozebrat, pak nám může stát, že zrovna v daném místě pro rozebrání není místo a
musíme se vracet. Naivní přístup se tedy příliš neosvědčil.
Nebo můžeme změřit rozměry skříně svinovacím metrem a s jeho pomocí
pak ověřit prostupnost úzkých míst na cestě. Problém odhalíme s daleko větší
pravděpodobností a budeme ho tak moci vyřešit efektivněji - tj. skříň rozebrat např.
již před započetím stěhování. V tomto případě byl vlastně vytvořen model skříně
reprezentovaný jejími rozměry a na tomto modelu byl simulován průchod úzkými
místy. V konkrétním místě byl výsledek simulace neuspokojivý a na základě toho
bylo učiněno rozhodnutí o změně postupu { rozebrání skříně. Pochopitelně by mělo
následovat vytvoření nového modelu a opakování simulace, ale je možné, že nově
vzniklá situace bude triviální a
"model" a "simulaci" zvládne stěhovák provést na
mentální úrovni své představivosti.
Výše uvedený model byl velmi jednoduchý, nebo» takový byl i problém, pro
který byl vytvořen. Pro složitější situace je třeba vytvářet složitější modely s vyšší
mírou formalizace. Vzhledem k omezeným možnostem lidské představivosti a paměti
se při modelování velmi složitých problémů neobejdeme bez použití výpočetní techniky.
Modelování je jakousi myšlenkovou imitací, abstrakcí,
reprodukcí reálně existujícího systému pomocí speciálně
konstruovaných modelů - analogů. Modelování je tedy
jednou z forem poznání, zvláštním prostředkem repro-
dukce reality.
[Polák,Merunka,Carda, 2003]
Vrátíme-li se k příkladu použití tabulkového procesoru z úvodu kapitoly, pak
model domácího rozpočtu obsahoval toto pravidlo: Uspora = ∑prijem - ∑vydaj
Jednotlivé položky příjmů a výdajů jsou pak vstupní data tohoto modelu. Jestliže
informace je význam přiřazený datům, pak tím, co vstupním datům (čísla 30000,
1000, 6000, 4000, 12000, 1500, 2000) přiřadilo význam, byl právě onen model podpo
řený automatizací v podobě tabulkového procesoru Microsoft Excel.
4.1.1 Vhodnost použití objektových nástrojů pro modelování a transformace
Objektově orientovaná technologie překonává zatím ne-
jlépe ze všech jiných technologií nebezpečí, že tvůrce
vyčerpá svoji energii na jednotlivstech, vynucených obtíž-
nou implementací detailů projektu na konkrétním oper-
ačním systému a programovacím jazyce.
[Polák,Merunka,Carda, 2003]
Domnívám se, že blízkost softwarových objektů k jejich předobrazům v reálném
světě činí objektově orientované jazyky a prostředí obzvláště vhodné pro vytváření
počítačových modelů. Model vytvořený objektově orientovanými technologiemi je
srozumitelnější, což má za následek nižší chybovost a zároveň větší pravděpodobnost
že skutečnosti s jeho pomocí zjištěné budou správně interpretovány.
V dalším textu se zaměřím na nástroje pro modelování software. K modelování
v širším slova smyslu se vrací kapitola 6.
4.2 Architektura řízená modelem - Model Driven Architecture
4.2.1 The Object Management Group
4.2.2 Základní cíle a přístupy MDA
4.2.3 Platforma
4.2.4 Hierarchie modelů dle MDA
4.2.5 Model nezávislý na počítačovém zpracování
4.2.6 Model nezávislý na platformě
4.2.7 Mapování a značkování
4.2.8 Model specifický ke konkrétní platformě
4.2.9 Zdrojový kód aplikace
4.2.1 The Object Management Group
The Object Management Group je mezinárodní obchodní asociace zaregistrovaná
jako nezisková organizace ve Spojených státech a s pobočkami po celém světě. Tato
organizace byla vytvořena s cílem pomoci omezit složitost, snížit náklady a uspíšit
vznik nových softwarových aplikací. OMG tohoto svého cíle dosahuje zavedením
architektonického frameworku Model Driven Architecture (MDA) - Architektura
řízená modelem, spolu s podporou vzniku jeho detailních specifikací. Tyto speci-
fikace mají vést softwarový průmysl směrem ke spolupracujícím, znovupoužitelným a
přenositelným softwarovým komponentám a datovým modelům založeným na
standardních modelech. [OMG, 2003]
4.2.2 Základní cíle a přístupy MDA
Záměrem MDA je umožnit definici aplikačních a datových modelů ve formě
čitelné strojem, které mají umožnit dlouhodobou
exibilitu implementace, integrace,
údržby, testování a simulace. Pod pojmem model MDA chápe formální specifikaci
systému ve standardu UML. Z pohledu jeho strojového zpracování se pak jedná o
jeho reprezentaci v jazyku eXtensible Model Interchange (XMI), případně EMF core
(Ecore) - viz Kapitola věnovaná EMF.
MDA poskytuje postupy a umožňuje vznik nástrojů pro
- specifikace systémů nezávisle na platformě, která je podporuje,
- specifikace platforem,
- výběr konkrétní platformy pro konkrétní systém a
- transformace specifikace systému do podoby uzpůsobené konkrétní platformě.
4.2.3 Platforma
Platforma je sada subsystémů a technologií, které poskytují souvislou množinu
funkcionality prostřednictvím rozhraní a specifikovaných vzorů užití. Jakákoli aplikace
podporovaná touto platformou může tuto funkcionalitu využívat bez nutnosti
starat se, nebo dokonce vědět, jak je daná poskytovaná funkcionalita
implementována. [OMG, 2003]
Příklady platforem:
- Java Enterprise Edition
- Microsoft .NETTM
- Cincom VisualWorks
- Pharo (open-source implementace prostředí Smalltalk)
- ... a mnoho dalších.
4.2.4 Hierarchie modelů dle MDA
MDA definuje následující hierarchii modelů:
- Model nezávislý na počítačovém zpracování - Computation Independent Model (CIM)
- Model nezávislý na platformě - Platform Independent Model(PIM)
- Model specifický ke konkrétní platformě - Platform Specific Model (PSM)
- Zdrojový kód aplikace
4.2.5 Model nezávislý na počítačovém zpracování
Požadavky na systém jsou modelovány v podobě nezávislé na tom, jakým způsobem
budoucí automatizace. Tento model se někdy nazývá též Doménový model nebo
Business model. CIM zobrazuje systém v přostředí, ve kterém bude provozován a
popisuje přesně CO má systém dělat. Je také často zdrojem společného slovníku
pojmů pro použití v dalších modelech.
4.2.6 Model nezávislý na platformě
Model nezávislý na platformě (PIM) popisuje JAK bude počítačový systém fungovat,
avšak nejde do detailu ohledně toho, jak tento systém bude využívat vlastnosti
některé konkrétní platformy.
UML profily
Jeden ze způsobů vyjádření PIM je UML model využívající specifický UML
profil.
UML profily jsou způsobem, jak rozšířit UML pro modelování entit specifické
problémové domény. Jsou založeny na stereotypech a "oštítkovaných hodnotách"
(tagged values), které jsou aplikovány na elementy, atributy, metody, vazby, balíky
atd.
Tímto způsobem může být UML rozšířeno např. pro modelování grafického
uživatelského rozhraní apod.
Např. CASE Enterprise Architect (viz níže) obsahuje UML profil pro modelov
ání XSD (XML Schema Definition) souborů.
Obrázek 2: Transformace PIM do PSM
Doménově specifický jazyk - Domain-specific language
Další možností vyjádření PIM (případně i PSM) je nějaký doménově specifický
jazyk.
Jedná se specifický způsob reprezentace problému v určité problémové doméně.
Příkladem může být např. jazyk BPEL (Business Process Execution Language).
Jiným příkladem (avšak již zřejmě nikoli v souvislosti s MDA) je např. programovac
í jazyk Karel používaný pro výuku programování nebo UnrealScript pro
programování logiky hry Unreal Tournament.
V určitém slova smyslu by bylo možné za doménově specifický jazyk považovat
i SQL, neboť jeho doménou je manipulace s daty v relačních databázích. Tato
"doména" je ale tak široká, že je sporné, zda lze skutečně hovořit o nějaké speci-
fičnosti.
4.2.7 Mapování a značkování
MDA specifikuje obecný rámec, jak by elementy PIM měly být mapovány na elementy
PSM. Popisuje, jak by měla být definována pravidla a značky pro generování
PSM.
Příklad:
Mapování PIM v UML na implementaci pomocí EJB obsahuje značky, které
řídí transformaci PIM na PSM. Mohou také obsahovat šablony nebo vzory pro
generování kódu a konfiguraci serveru (Java EE kontejneru). Označení třídy v UML
značkou Session povede s ohledem na mapování k transformaci této třídy do session
bean a dalších podpůrných tříd.
Mluvíme-li zde o pravidlech, značkách, šablonách či vzorech, myslí se tím v
ideálním případě strojově zpracovatelné artefakty jako soubory a generátory. V méně
ideálním případě se pak jedná o slovně popsaná pravidla, na základě kterých probíhá
jednoznačná (i když třeba poměrně složitá) manuální transformace.
Lze předpokládat, že když uživatelé a tvůrci nástrojů získají zkušenosti a techniky
modelování sémantiky se zdokonalí, zmenší se množství nutné manuální intervence
do transformačního procesu. [Soley, 2000]
Obrázek 3: Transformace PIM do PSM s pomocí mapování a značek
4.2.8 Model specifický ke konkrétní platformě
Platformně specifický model, který je výsledkem transformace, je modelem stejného
systému specifikovaného PIM, avšak obsahuje navíc informaci, jak tento systém bude
využívat zvolenou platformu.
Tento model by měl být již tak specifický, že by z něj mělo být možné přímo
generovat zdrojový kód.
Příklad:
Mějme v PSM třídu Chassis (podvozek), která je vazbou kompozice propojena
s třídou Combine (kombajn). Jedná se o návrhový vzor Decorator, tj. kombajn
"vylepšuje" v sobě zahrnutý podvozek tím, že mu přidává nějakou další funkčnost -
sklízení (operace harvest()). Vazba je proto označena stereotypem «decorate».
Třída Combine pak bude do zdrojového kódu transformována tak, že převezme protokol
třídy Chassis a tyto převzaté metody naplní kódem pro převolání identických
metod členské proměnné chassis typu Chassis. Viz Obrázky 4 a 5.
Obrázek 4: PSM
Obrázek 5: Implementace
4.2.9 Zdrojový kód aplikace
Samotný zdrojový kód konkrétního programovacího jazyka je z perspektivy MDA v
podstatě již nezajímavý, neboť by v něm neměla probíhat žádná hodnototvorná činnost.
Jedná se pouze o prostředek k vykonatelnosti platformně specifického modelu,
obdobně jako pro programátora ve vyšším programovacím jazyku je obvykle nepodstatný
byte-kód nebo strojový kód, do kterého kompilátor přeloží jím vytvořený
program.
4.3 MDA a Oracle Designer
Ačkoli iniciativa MDA pod tímto názvem vznikla koncem devadesátých let 20. století,
myšlenka tvorby informačních systémů metodou postupných, na sebe navazuj
ících transformací modelů je zde již mnohem déle. Za příklad lze vzít nástroj Oracle
Designer. Ten, spolu s metodikou CASE*Method, sloužil k automatizaci tvorby informa
čních systémů od fáze modelování obchodních procesů přes tvorbu relačního
datového modelu až po generování hotových aplikací v Oracle Forms a dalších
platformách. Tento nástroj, původně prodávaný pod názvem CASE*Dictionary a
CASE*Designer existoval již v roce 1988. V dnešní době již nový vývoj tohoto
nástroje neprobíhá. Jeho dodavatel, společnost Oracle, se v současnosti zaměřuje
na nástroje pro podporu vývoje na platformě Java EE postavené na vývojovém
prostředí JDeveloper.
4.4 Vlastní zkušenost
Dle mé vlastní zkušenosti je třeba přísliby populárních, ale i odborných publikací a
článků o MDA brát s určitou rezervou.
V případě generování aplikací z modelu, resp. transformace modelů, je třeba
vždy zvažovat jak přínosy tak nevýhody.
V bakalářské práci [Tomsa, 2007] popisuji situaci na projektu údržby a rozvoje
Informačního systému katastru nemovitostí (ISKN). Hlavní část tohoto systému je
tvořena databází Oracle a klientskou aplikací v Oracle Forms a Oracle Reports.
Datový model, logika v databázi i klientská část jsou z velké části generovány z
CASE Oracle Designer.
Ačkoli tento přístup v minulosti měl své výhody, domnívám se, že ve stávající
fázi projektu (po více než deseti letech od začátku) již nevýhody převyšují přínosy.
Síla generování je, kromě zvýšení úrovně abstrakce, v jeho hromadnosti. Změnou
šablony, resp. obecně úpravou parametrů transformace, lze hromadně změnit velké
množství nebo všech artefaktů, např. obrazovek aplikace.
Nevýhody (oproti "ručnímu" programování) jsou podle mého názoru následující:
- omezení vyplývající z použití generátoru - některé problémy je třeba obcházet;
to, co by v ručně upraveném kódu bylo provedeno za hodinu, může v CASE trvat i řádově déle. - programování v prostředí CASE
- tj. v podstatě se nejedná o modelování, nýbrž o snahu přimět generátor,
aby vytvořil něco, co by vývojář sám zvládl několikanásobně rychleji. - CASE není pro programování nejvhodnější - oproti standardnímu
vývojovému prostředí chybí mnoho funkcí, které vývojáři usnadňují práci
(obecně např. zvýraznění syntaxe, automatické doplňování, refaktoring)
- tj. v podstatě se nejedná o modelování, nýbrž o snahu přimět generátor,
- svázanost s prostředím, které se nerozvíjí
- pro nově příchozí vývojáře nutnost naučit se další nástroj - to snižuje flexibilitu
co do velikosti týmu vývojářů - v případě problémů (např. chyb) se tím zvyšuje počet jejich potenciálních zdrojů
- vývojář musí řešit více otázek: "Udělal jsem chybu v kódu?", "Došlo k chybě
při generování?", "Přizpůsobil jsem svůj kód dostatečně generátoru?", apod. - několikanásobně komplikovanější konfigurační řízení
Zatímco hromadné akce se typicky dějí zřídka (v pozdější fázi vývoje/údržbě
s rozestupem v řádu let), běžné úpravy a opravy můžou probíhat i denně.
Jestliže jsme nuceni odmítat požadavky uživatelů protože "platforma to sice
umožňuje, ale my to neumíme vygenerovat", nebo jsme nuceni vymýšlet krkolomné
konstrukce, jak v generovaném prostředí dosáhnout funkcionality, kterou bychom
"ručně" naprogramovali v řádu minut, pak podle mého názoru nazrál čas k přehodnocení
přístupu a zvážení, zda by v danou chvíli již nebylo ekonomičtější postupovat
klasickým stylem, tj. ručními lokálními úpravami.
4.5 Vlastnosti modelovacích nástrojů
Z nepřeberného množství existujících CASE nástrojů jsem vybral ty, které jsem
měl možnost ve větší míře vyzkoušet, nebo ke kterým jsem alespoň měl dostatek
podkladových materiálů.
Snažil jsem se u nich vyhodnotit zejména následující vlastnosti:
- Podpora pro sběr požadavků
- Podpora vizuálního modelování (v UML2)
- Podpora životního cyklu vývoje - iterací
- Verzování
- Podpora MDA
- Podpora exportu do XMI
- Podpora transformací modelů (XSLT, MDF ...)
- Podpora skriptování na úrovni modelu
- Podpora generování kódu
- Možnost vytváření vlastních UML profilů (včetně grafické reprezentace)
- Podpora Doménově specifických jazyků
Vzhled a některé vlastnosti nástrojů jsou demonstrovány na příkladu objektového
modelu Mealyho konečného stavového automatu (Finite State Machine - FSM).
Vyhodnocované nástroje:
- Craft.CASE
- Eclipse Modeling Framework
- EclipseUML2
- Enterprise Architect
4.6 Craft.CASE
Výrobce: CRAFT.CASE LIMITED
Tento CASE se zcela vymyká obvyklým měřítkům, a to zejména protože je
založen na podpoře jiné metodiky vývoje software, než (Rational) Unified Process,
a to na metodice Business Object Relation Modeling (BORM). Druhým důvodem
jeho výjimečnosti je to, že neslouží (specificky) k návrhu a vývoji aplikací v jazyku
Java.
Sběr požadavků a jejich další transformace je ústředním bodem BORM a tedy
i Craft.CASE. Jedna ze zabudovaných kontrol modelu, které v sobě má nástroj
zabudovány, je právě návaznost modelovaných artefaktů na business požadavky -
viz Obr. 7.
Obrázek 6: Craft.CASE - Diagram tříd
Co se týče vizuálnosti modelování, jsou mé dojmy rozporuplné. Na jednu stranu
nástroj velmi dobře vizualizuje procesní stránku systému, na druhou stranu v snadnosti
a intuitivnosti ovládání a v grafickém provedení tento nástroj proti některým
dalším poněkud pokulhává. Grafické provedení se může jevit jako relativně nepodstatné,
jestliže nástroj poskytne dostatečnou funkcionalitu. Mám zkušenost, že vzhledem
k tomu, že výstupy z CASE jsou často užívány při komunikaci se zákazníkem,
tak určitá úroveň výstupů může mít na jejich přijetí nezanedbatelný vliv.
Craft.CASE podporuje životní cyklus vývoje v pojetí BORM, nicméně ve verzi
1.5.9, kterou jsem měl možnost zkoumat jsem nenarazil na podporu verzování.
Aktuální verze v době psaní této práce je 2.1.
Craft.CASE podporuje transformace konceptů prostřednictvím simulátorů
business procesů, modelování na úrovni instancí a sady transformačních pravidel
Obrázek 7: Craft.CASE - Výsledky kontrol modelu. V pravé horní části je popis
chyby (resp. varování) včetně návodu na její odstranění. Pravá dolní části zobrazuje
přímo editační prostředí pro daný prvek. Jeho vlastnosti tedy lze na základě návodu
rovnou upravit a tím odstranit chybu.
popisujících, jak z předchozích konceptů odvodit následující. [Merunka,Nouza,Brožek,2008]
Export do formátu XMI a řadu dalších rysů podporujících koncept MDA zde
zajišťuje zejména skriptovací jazyk C.C language (viz kapitola 5.3).
4.7 Eclipse Modeling Framework
Eclipse Modeling Framework (dále jen EMF) je Java framework a příslušenství
pro generování kódu pro vytváření nástrojů a jiných aplikací založených na
strukturovaném modelu. Snaží se poskytnout výhody formálního modelování s
velmi nízkými vstupními náklady. Jeho cílem je pomoci při transformaci mod
elů do efektivního, správného a snadno přizpůsobitelného kódu v jazyce Java.
[Budinsky,Steinberg,Merks,Ellersick,Grose, 2003]
Obrázek 8: EMF - Finite State Machine
Když mluvíme o modelování, obecně máme na mysli Diagramy tříd, Diagramy
spolupráce, Stavové diagramy apod. Pro tyto diagramy je notace definována standardem
UML. Použitím kombinace UML diagramů může být specifikován kompletní
model aplikace. Tento model může být použit čistě pro dokumentační účely nebo,
v případě použití vhodných nástrojů, může být použit jako vstup, ze kterého se
vygeneruje část nebo, v jednodušších případech, celá aplikace. Modely mohou být
vytvářeny s použitím anotatovaného Java kódu, XML dokumentů, nebo modelovacími
nástroji jako Rational Rose (nebo např. Enterprise Architect). Tyto modely
jsou následně importovány do EMF.[Eclipse,2009]
EMF sestává ze dvou základních frameworků: core framework a EMF.Edit. Core
framework poskytuje základní podporu pro generování implementačních tříd pro
model v jazyku Java. EMF.Edit staví na core frameworku a rozšiřuje jej přidáním
podpory pro vytváření editorů strukturovaných informací na základě formálně popsaného
modelu.
Obrázek 9: EMF - metamodel
S použitím Graphical Modeling Framework (GMF) lze pak vytvořit grafický
editor, který obsažené informace vizualizuje libovolnou formou - např. obdobně jako
UML diagram tříd vizualizuje strukturu a vztahy v modelu tříd nějakého objektově
orientovaného jazyka.
Tato technologie je v současné době ve velmi ranném stádiu a nelze proto předpokládat
její široké použití v komerční sféře. Přesto vzhledem k velikosti komunity
lze v budoucnu očekávat použitelnost.
EMF nelze považovat za CASE v pravém slova smyslu. Jedná se spíše o jakýsi
základ, na kterém může být takový nástroj postaven.
4.8 Omondo EclipseUML2
Jedním z příkladů komerčního využití EMF uvedeného výše je zásuvný modul EclipseUML2
Obrázek 10: EclipseUML2 - Diagram tříd
Projekt EclipseUML2 je implementací metamodelu UML 2.1 na platformě
Eclipse založenou na EMF. Cílem tohoto projektu je poskytnutí
- použitelné implementace metamodelu pro podporu vývojových a modelovacích nástrojů,
- společné XMI schéma pro usnadnění výměny sémantických modelů a
- testovacích případů jako prostředku k validování specifikace (EMF).
Podpora MDA je zde klíčová a souvisí mj. s tím, že nástroj vznikl jako vzorová
implementace EMF. Poněkud slebší se mi jevila podpora životního cyklu a verzování,
ale to může být způsobeno omezeným časem, který jsem tomuto nástroji
mohl věnovat.
4.9 Enterprise Architect
Výrobce: Sparx Systems
Platforma: Microsoft Windows
Enterprise Architect 7.5 je profesionální prostředí pro vizuální modelování se
silnou podporou UML 2.1 a příbuznými standardy. Je uzpůsoben zejména pro tvorbu
software v rámci Unifikovaného procesu (Unified process). Podporuje životní cyklus
projektu od sběru požadavků až po generování kódu aplikace.
Tento CASE má jako výchozí úložiště databázi MS Access, avšak v tzv. Corporate
Edition podporuje i použití externí relační databáze jako Oracle nebo MS
SQL Server. Pro souběžný přístup k repository pěti a více uživatelů se jedná o
doporučovanou variantu z výkonnostních důvodů.
Co se týče podpory verzování, Enterprise Architect toto přímo nepodporuje.
V každém okamžiku tedy lze pracovat a prohlížet pouze aktuální verzi modelu.
Existuje však možnost vytváření tzv. záklaní konfigurace (baseline), proti níž lze
následně porovnávat aktuální stav, resp. jinou baseline. Jelikož se s tímto nástrojem
setkávám denně v zaměstnání, musím konstatovat z vlastní zkušenosti, že pro řízení
vývojových prací tato informace není dostatečná. Je-li model používán jako zadání
pro vývojáře, pak vydefinování práce v druhé a další iteraci pouze na základě výše
popsaného porovnání modelů je nepoužitelné a tvůrci modelu tak musí doplňovat
dodatečné informace týkající se změn modelu.
Obrázek 11: Enterprise Architect - Diagram tříd FSM
4.9.1 Podpora MDA
Nástroj Enterprise Architect se hrdě hlásí k podpoře Architektury řízené modelem.
Ačkoli některé funkcionality by jistě bylo možné vyřešit lépe a intuitivněji, celkově se
s tímto tvrzením dá souhlasit, jak ukáži v dalším textu na konkrétních vlastnostech.
Obrázek 12: Enterprise Architect - Editace chování operace. Je zde patrné, že lze
přímo do modelu zapsat zdrojový kód v libovolném programovacím jazyce, avšak
bez jakékoli syntaktické kontroly, o zvýraznění syntaxe a automatickém doplňování
nemluvě.
Podpora vlastních UML profilů
Enterprise Architect umožňuje vytváření vlastních UML profilů včetně
možnosti úpravy grafické reprezentace elementů na základě jejich stereotypů a tagovan
ých hodnot.
UML profil lze vytvořit přímo v prostředí Enterprise Architectu jako diagram
obsahující metatřídy a stereotypy. Viz např. Obrázek 21 nebo ?? (na straně 68).
Takto vytvořený diagram se vyexportuje do formátu XMI (příklad viz příloha D)
a následně naimportuje jako UML profil.
Při vytvoření metadřídy CASE uživateli dá na výběr elementů, které mají být
metadřídou reprezentovány. Tento výběr je bohužel omezen - chybí např: Control
a Table, přičemž Control (reprezentující třídu se stereotypem «control») hraje v
metodice Unified Process velmi významnou roli.
Toto chování naznačuje, že se Enterprise Architect ke elementům chová různě
nikoli jen na základě jejich stereotypů, ale i na základě "způsobu vzniku", což je
nestandardní a někdy to může komplikovat práci.
Pro úpravu grafické reprezentace elementů v rámci profilu nabízí Enterprise Architect
možnost použití formátu Windows metafile, případně skriptovací jazyk (tzv.
Shape script). Ten umožňuje uzpůsobit si profil až do vlastního grafického doménově
specifického jazyka. Bohužel tento skriptovací jazyk má opět některá nepříjemná
omezení, která tuto (jinak vítanou) vlastnost poněkud degradují.
Generování kódu
V souladu s koncepcí MDA Enterprise Architect nabízí generování kódu z
modelu. Slouží mu pro to tzv. Code Template Framework tvořený metamodelem
a jednoduchým skriptovacím jazykem.
Tento CASE obsahuje výchozí sadu šablon pro jazyky C, C#, C++, Java,
Delphi, PHP, Python a ActionScript. Umožňuje zároveň vytváření vlastní podpory
pro generování téměř libovolného programovacího jazyka.
V příloze B je ukázán příklad nově vytvořené šablony pro generování tříd v
jazyku Smalltalk. Na obrázku 14 je pak vidět třída Smalltalku naimportovaná v
prostředí Pharo. Tomuto zobrazení ještě předchází import vygenerovaného souboru
FSM.st do prostředí Pharo - viz obrázek 13. Opět demonstrováno na příkladu objektového
modelu Mealyho konečného automatu. Kompletní vygenerovaný zdrojový
kód je pak možno nalézt v příloze C.
Obrázek 12 ukazuje, že v Enterprise Architectu sice lze ve vlastnostech operace
(záložka Behavior - chování) zapsat kód v libovolném programovacím jazyku.
Zároveň ale ukazuje slabinu takovéhoto přístupu, neboť zde chybí jakékoli syntaktická
kontrola, o refaktoringu, zvýraznění syntaxe a automatickém doplňování ani
nemluvě.
Transformační šablony
Enterprise Architect (opět v duchu MDA) umožňuje rovněž transformaci mezi
modely. Transformační šablony jsou silně založeny na šalonách pro generování kódu
a používají tedy stejný skriptovací jazyk s poměrně malými možnostmi rozšíření.
Obrázek 13: Pharo - import vygenerovaného souboru (tlačítkem filein).
Zabudované jsou transformační šablony pro DDL, C#, Java, EJB a XSD.
Vytvoření šablony vlastní je dle dokumentace možné, avšak troufám si odhadnout,
že vzhledem k ne zcela intuitivnímu proprietárnímu jazyku to nebude zrovna snadné.
MDG technologie
Enterprise Architect obsahuje funkcionalitu pro vytvoření tzv. MDG technologie
(MDG = Model Driven Generator), což je sada UML profilů (včetně speciálních typů
diagramů), transformačních a generovacích šablon a obrázků (např. pro vlastní ikony
elementů). Pomocí takovéto sady lze rozšířit možnosti tohoto CASE o zcela nové
vlastnosti a přízpůsobit ho tak např. nějaké specifické doménové oblasti.
Pomocí této formátu lze např. Enterprise Architect rozšířit o podporu BPMN
- Business Process Modeling Notation - grafický jazyk určený pro popis business
procesů.
Shrnutí
Vzhledem k tomu, že s nástrojem Enterprise Architect mám nejbohatší
zkušenosti, použil jsem jej pro realizaci projektu v kapitole 6.
Obrázek 14: Pharo - Class Browser s vygenerovanou třídou FSM.
Obrázek 15: Pharo - Class Browser s metodou processSignal vygenerované třídy FSM.
Na obrázku je patrné zvýraznění syntaxe různými barvami a styly textu.
Dále jsou patrné metody pro přístup k členským proměnným (accessors) vytvořené
automaticky refaktorováním.
5 Transformační modelovací jazyky
Pro podporu metamodelování a transformací vznikly specializované transformační
modelovací jazyky, z nichž některé v této kapitole popíšu.
5.1 KerMeta
KerMeta je Modelově orientovaný jazyk založený na paradigmatu metamodelování
s možností vykonatelnosti modelu v objektově orientovaném prostředí. Je vytvořen
jako rozšíření MOF směrem k vykonavatelnosti. [Tanguy,Vojtisek,Faucher, 2006]
Jeho vývojovým i běhovým prostředím je Eclipse IDE (integrované vývojové
prostředí).
Model KerMeta lze vytvořit buď ručně nebo konverzí z Ecore EMF metamodelu.
Výsledek při použití Ecore modelu konečného stavového automatu (viz Obrázek
8) zásuvný modul Kermeta vygeneruje následující zdrojový soubor fsm.kmt:
@uri "platform:/resource/MyFirstEMFSamples/metamodels/fsm.ecore" package fsm; require "kermeta" require "http://www.eclipse.org/emf/2002/Ecore" class Fsm { attribute transition : Transition[0..*] attribute state : State[0..*] reference initial : State[1..1] reference final : State[1..1] reference current : State[1..1] operation prettyprint() : ecore::EString is abstract } class Transition { attribute input : ecore::EString attribute output : ecore::EString reference source : State[1..1] reference target : State[1..1] } class State { attribute name : ecore::EString reference outgoing : Transition[0..*] reference incoming : Transition[0..*] }
Tento formát je vhodný pro psaní kódu, zatímco formát
*.km
lze zobrazit aupravovat v Sample Reflexive Ecore Model Editoru, případně jiném GMF editoru.
Modely je možné libovolně konvertovat mezi oběma formáty pomocí funkcí
zásuvného modulu Kermeta.
Vlastnosti jazyka
Jazyk KerMeta obsahuje moderní objektové konstrukty jako jsou generické
třídy a operace a v neposlední řadě lambda výrazy. To dává jeho uživateli širokou
škálu možností a jeví se jako poměrně slibná platforma.
Bohužel se zdá, že vývoj tohoto nástroje poněkud ustrnul a na webových
stránkách jeho autorů jsou k dispozici zatím pouze velmi jednoduché příklady bez
skutečného užitku. Přesto KerMeta vypadá slibně a bude určitě zajímavé sledovat,
kam se vývoj tohoto jazyka bude dále ubírat.
5.2 Eclipse Modelling Framework
Jak již bylo popsáno v kapitole 4.7, EMF je framework, jehož síla je v transparentní
transformaci mezi XMI, XML Schema a anotovaným zdrojovým kódem v Javě.
S pomocí jeho API lze z Javového kódu přistupovat k entitám modelu a tak
vytvářet transformované modely nebo generovat libovolný kód.
Jedná se o obdobný přístup, jaký jsem aplikoval v kapitole 11 s tím rozdílem,
že tento framework je omezen skutečně čistě na Javu.
5.3 C.C language
Jazyk C.C je funcionální programovací jazyk se syntaxí blízkou jazyku PASCAL
s několika imperativními konstrukty a s několika vlastnostmi inspirovanými jazyky
PROLOG, Erlang, Ruby, Python a Smalltalk. Jedná se o interpretovaný jazyk provozovaný
v prostředí CASE nástroje Craft.CASE na platformě VisualWorks.
C.C se používá pro následující účely:
- skriptovací jazyk - Procedury v C.C jsou schopny procházet projektovou databází a vytvářet nejrůznější dokumentační sestavy
- precizní simulace procesů - Procedury v C.C mohou vypočítávat různá simulační data, řídit průběh simulace apod.
- automatické manipulace s modelem - např. aplikování návrhových vzorů, refaktoring, objektová normalizace apod.
- kontroly konzistence a integrity nad projektovou databází - tato vlastnost pokrývá stejnou funkcionalitu jako OCL.
- export dat v různých formátech (jmenovitě XMI a binární formáty některých jiných CASE nástrojů).
- import dat z různých datových zdrojů (ODBC, CSV atd.)
Motivace
Jazyk C.C pokrývá vlastnosti různých, již existujících nástrojů. Jeho autoři
požadovali zakomponování těchto vlastností do modelovacího prostředí Craft.CASE
zejména pro dosažení následující funkcionality:
- interaktivní transformace modelů
- prototypování a testování na úrovni instancí modelovaných objektů
(dotazování a manipulace s daty konkrétních instancí objektů vytvořených z definice v modelu) - simulace.
a
[Merunka,Nouza,Brožek,2008]
Jazyk C.C zprostředkovává repository modelu prostřednictívm metamodelu na
obrázku 16.
Obrázek 16: C.C metamodel repository Craft.CASE. [Merunka,Nouza,Brožek,2008]
5.4 XSLT
Za nejuniverzálnější transformační jazyk by se dal zřejmě označit jazyk eXtensible
Stylesheet Language Transformations (XSLT).
Vzhledem k tomu, že většina současných CASE nástrojů umožňuje export do
formátu XMI, lze takovýto soubor transformovat (pomocí XSLT procesoru) do jednoho
či více souborů buď opět ve formátu XMI (pak by se tedy jednalo o transformaci
modelu do modelu) nebo ve formátu nějakého programovacího jazyka.
Jedná se o zcela obecný jazyk pro transformaci textů ve formátu XML, takže
neobsahuje žádnou podporu metamodelu XMI. Veškerou logiku by si tak tvůrce
transformační šablony musel naprogramovat sám. Reálně tedy o jeho použití lze
zřejmě uvažovat spíše pro velmi jednoduché až triviální transformace.
Část II
Projekt
6 Vlastní projekt
6.1 Úvod
6.2 Výchozí situace
6 Vlastní projekt
6.1 Úvod
V této kapitole na realizaci informačního systému pro podporu rozhodování ukážu,
jak v rámci iterativního postupu může být využit přístup Architektury řízené modelem.
Bude ukázáno, jaké výhody tento přístup může přinést, ale budou rovněž
naznačena omezení, se kterými je potom třeba počítat.
Zemědělský podnik X vydefinuje své potřeby. Realizační tým provede analýzu
požadavků a navrhne vytvoření informačního systému DecisionMaker. V první iteraci
implementuje komponentu pro evidenci modelů. Při implementaci evidence
modelů odhalí návrhový vzor společný všem evidovaným entitám. Realizační tým
tento návrhový vzor popíše a navrhne UML profil pro usnadnění zápisu všech potřebn
ých údajů do modelu. Analytici upraví model s použitím vytvořeného profilu. Implementace
dalších entit by byla z větší části mechanickou interpretací vzniknuvšího
Doménově specifikého jazyka. Proto následně realizační tým vytvoří generátor, který
tuto rutinní práci odstraní. S pomocí generátoru pak realizační tým vytvoří komponenty
pro všechny doménové entity a ručně je pospojuje do funkční aplikace.
6.2 Výchozí situace
Vedení menšího zemědělského podniku v rámci implementace nové strategie zamýšlí
optimalizovat výrobu. Chce za tímto účelem doplnit podnikový informační systém
o aplikaci pro podporu rozhodování na základě aplikace lineárního programování.
Stávající podnikový informační systém sestává z
- PIS Helios Orange (na SQL Serveru 2008)
- zemědělský informační systém GC ÚPRAVY(R)
(Moduly Užívací vztahy, GC Mapa, Registr zvířat) - Zápůjčky techniky (Vlastní vyvinutá aplikace provozovaná v prostředí Pharo)
- Servisní zásahy (Vlastní vyvinutá aplikace provozovaná v prostředí Pharo)
Pharoje open-source prostředí Smalltalk dostupné zdarma. Jedná se o pokračování (větev) projektu Squeak. Na rozdíl od Squeaku, který byl a je určen především pro děti pro výuku programování, je určen především pro profesionální vývojáře, zejména se zam ěřením na vývoj webových aplikací ve frameworku Seaside. [Black,Ducasse,Nierstrsz,Pollet 2009]
Více informací viz: http://www.pharo-project.org/home
|
Seasideje framework v prostředí Smalltalk určený pro vývoj webových aplikací. Seaside je založen na komponentovém přístupu, kdy každá vizuální komponenta webové aplikace je implementovaná vlastní třídou, potomka třídy WAComponent. Seaside je k dispozici pro řadu Smalltalk platforem, mj. Pharo.
Více informací viz: http://www.seaside.st/
|
Vzhledem k existujícím aplikacím v prostředí Pharo se podnik rozhodne realizovat
na stejné platformě i tento nový projekt.
Protože chce postupovat v souladu s osvěčenou metodikou Unified Process,
hodlá se držet i jejích hlavních zásad (tzv. "Best practices"):
- Iterativní vývoj
- Vizuální modelování
- Komponentová architektura
- Správa požadavků
- Kontinuální verifikace kvality
- Řízení změn
- Model
- Equation (rovnice)
- Parameter (parametr)
- Variable (proměnná)
- ParamGroup (skupina parametrů)
- DMModel
- DMModelCRUD (Create Read Update Delete)
- DMModelEditor
- DMModelTexts (sada textů)
Pro vizuální modelování použije nástroj Enterprise Architect, neboť za přijatelnou
cenu poskytuje přehledné uživatelské rozhraní, umožňuje generování dokumentace
ve formátu RTF nebo HTML a v neposlední řadě velmi dobře podporuje
koncepci Architektury řízené modelem (MDA).
7 Požadavky na informační systém
7.1 Funkční požadavky na informační systém
Vedení podniku od nového informačního systému očekává, že s jeho pomocí bude
moci snadno a rychle vyhodnocovat situaci a činit rozhodnutí o následujících obchodních
aktivitách.
Prostředí zemědělských podniků je extrémně dynamické, neboť je ovlivňováno
řadou legislativních omezení, měnících se kvót, sazeb, proměnlivých cen paliva, hnojiv,
osiv, výkupních cen plodin a dalších faktorů.
Za takové situace je velmi těžké dělat rozhodnutí a dá se předpokládat, že
bez použití matematických modelů podpořených výpočetní technikou by úspěšnost
takových rozhodnutí byla mizivá.
Je proto požadováno vytvoření informačního systému Decision Maker.
Tento systém má umožňovat definování linárního optimalizačního modelu, jehož
proměnnými budou např. osevní plochy jednotlivých plodin, počty kusů chovaného
dobytka, ale třeba též rozsah ploch ponechaných ladem. Parametry těchto modelů
budou výše uvedené údaje jako ceny výrobních faktorů, realizační ceny vyráběných
produktů apod. Omezujícími podmínkami pak budou např. kapacity chovných
zařízení, celkové výměry osevních ploch atd.
Tyto modely pak budou automaticky řešeny za pomoci Simplexové metody.
Do budoucna je zamýšlen rozvoj systému do takové podoby, ve které si bude
umět parametry a omezující podmínky automaticky aktualizovat pomocí webových
služeb např. ze systému GC Úpravy, z on-line burzy plodin či meteoslužby předpovědi
počasí. Na základě těchto nových údajů by pak měl systém automaticky
přepočítávat a hlásit změny výstupních hodnot jako podklady pro operativní
rozhodování managementu.
7.2 Nefunkční požadavky na systém
Systém z počátku nemusí být stavěn pro velké zatížení. Jeho návrh však musí být
dostatečně flexibilní a do budoucna škálovatelný pro případ, že by se podnik rozrostl
a systém by začalo používat více lidí.
Zvolená platforma Pharo a framework Seaside tomuto požadavku odpovídají,
neboť aplikace napsané ve Smalltalku lze relativně jednoduše portovat např. na
platformu VisualWorks nebo GemStone, které sice již nejsou zdarma, ale zato dokáží
zaručit solidní škálovatelnost.
Vedení podniku zároveň chce být připraveno na případné zahraniční akvizice
nebo asociace a proto požaduje, aby veškerý zdrojový kód systému byl psán v angličtině.
Uživatelské rozhraní pak musí podporovat vícejazyčnost, alespoň na úrovni
konfigurace. (Přepínání aktivního jazyka konfiguračním parametrem v kódu.)
8 Analýza
8.1 Model případů užití
8.2 Doménový objektový model
8.1 Model případů užití
V rámci analýzy byly identifikovány následující případy užití a doménový objektový
model.
8.1.1 Případy užití
Modul MainPage
UC001-Zobraz výchozí obrazovku
UC002-Vyber činnost
UC100-Spravuj Skupiny parametrů
UC101-Zobraz seznam Skupin parametrů
UC102-Zobraz Skupinu parametrů
UC103-Vytvoř Skupinu parametrů
UC104-Zruš Skupinu parametrů
UC105-Uprav atributy Skupiny parametrů
UC106-Přidej člena do Skupiny parametrů
UC107-Vyřaď člena ze Skupiny parametrů
UC108-Obnov hodnoty všech Parametrů ve Skupině
UC200-Spravuj Parametry
UC201-Zobraz seznam Parametrů
UC202-Zobraz Parametr
UC203-Vytvoř Parametr
UC204-Zruš Parametr
UC205-Uprav Parametr
UC206-Obnov hodnotu Parametru
UC300-Spravuj Datové zdroje
UC301-Zobraz seznam Datových zdroju
UC302-Vytvoř Datový zdroj
UC303-Zruš Datový zdroj
UC304-Testuj Datový zdroj
UC310-Uprav Datový zdroj
UC311-Uprav Datový zdroj typu Web service
UC312-Uprav Datový zdroj typu Lambda
UC400-Spravuj Modely
UC401-Zobraz seznam Modelů
UC402-Zobraz Model (Zobraz seznam rovnic modelu)
UC403-Vytvoř Model
UC404-Zruš Model
UC405-Uprav Model
UC420-Zobraz seznam proměnných modelu
UC421-Zobraz proměnnou modelu
UC422-Vytvoř proměnnou modelu
UC423-Zruš proměnnou modelu
8.2 Doménový objektový model
V rámci analýzy byly identifikovány následující doménové třídy:
Atributy tříd viz obrázek 17.
Obrázek 17: Diagram tříd doménového modelu
9 Design informačního systému
9.1 Diagram implementačních tříd systému Decision Maker
Pro implementaci jádra systému, tj. algoritmu pro řešení lineárního optimalizačního
problému simplexovou metodou byl navržen objektový model na obrázku 18.
Obrázek 18: Diagram tříd pro podporu Simplexové metody
V rámci první iterace vývoje je třeba vytvořit v prostředí webového frameworku
Seaside vzorovou implementaci sady obrazovek pro editaci jedné entity. Pro
tuto vzorovou implementaci je zvolena entita Model. Pro implementaci editace jsou
navrženy následující implementační třídy:
Detaily jednotlivých tříd viz obrázek 19.
Obrázek 19: Diagram tříd pro editaci entitních dat v prostředí frameworku Seaside.
10 Aplikace Architektury řízené modelem (MDA)
10.1 Identifikace návrhového vzoru
Analýzou implementačních tříd entity Model (viz obrázek 19) bylo zjištěno, že se
jedná o obecný návrhový vzor, který by měl být použit i pro implementaci ostatních
entit.
Implementace v prostředí Seaside je patrná na obrázku 20.
Obrázek 20: DecisionMaker - obrazovka po první iteraci.
V první iteraci byla implementována správa entity Model. Výsledkem jsou čtyři
třídy - model, CRUD (Create Read Update Delete), editor a sada textů.
Je proto rozhodnuto, že tento vzor bude popsán a bude pro vytvořen UML
profil pro doplnění všech informací potřebných pro implementaci.
Tento UML profil je realizován, jak je patrné na obrázcích 21 a 22.
Doménový model je doplněn o stereotypy a tagované hodnoty UML profilu. Viz
obrázky 23, 26 a figTaggedValues2.
Obrázek 21: UML profil - stereotyp «entity»
Obrázek 22: UML profil - stereotyp «column»
Dále vývojový tým identifikuje, že takto doplněný model obsahuje všechny
potřebné informace pro vygenerování kódu. Rozhodne se proto poněkud nabourat
plán vývoje a věnovat určitý čas implementaci generátoru v prostředí Pharo s tím,
že toto zdržení se následně vyplatí vzhledem k ušetřené rutinní práci.
Poznámka: Zde je ovšem třeba dát si pozor, aby se práce na generátoru zbytečně
neprodlužovala, neboť existuje riziko, že pro vývojáře bude taková činnost zajímavější
než vývoj samotného koncového systému a mohou tak mít tendenci
generátor neustále vylepšovat ne úkor práce na hlavním systému.
Obrázek 23: Doménový model po aplikaci UML profilu.
Obrázek 24: Doménový model po aplikaci UML profilu - tagované hodnoty entity
ParamGroup.
Obrázek 25: Doménový model po aplikaci UML profilu - tagované hodnoty atributu
lastRefreshed.
Obrázek 26: Doménový model po aplikaci UML profilu - vyexportovaný do formátu
XMI. Na obrázku jsou zvýrazněny tagované hodnoty atributu lastRefreshed třídy
Parameter. Patrný je rovněž stereotyp «column». Pro přehlednost zobrazeno v
XML editoru prostředí Eclipse.
11 Vývoj generátoru
Pro vyvtvoření generátor musí být nejprve implementovány třídy metamodelu.
Výsledek viz příloha E.
Dále musí být implementován mechanismus pro import modelu. Použije se standardní
formát XMI. Výsledek viz: příloha E
Na základě naimportovaného modelu z CASE pak musí proběhnout transformace
do pomocného modelu (entita -> model, CRUD, editor a sada textů) a z tohoto
pomocného modelu se pak vygenerují výsledné implementační třídy. Realizace
transformátoru viz příloha F.
12 Generování kódu z modelu
Veškeré implementační třídy modelovaných entit se vygenerují jedním příkazem ve
Workspace:
(DMEntityBuilder new initFromFileNamed: 'c:\temp\DecisionMaker.xml'; transformEntityClassesWithPrefixPlain: 'DM') do: [:umlClass | (UMLClassCompiler new: umlClass) createInSmalltalk. ].
viz též obrázek 27.
Výsledné vygenerované třídy jsou zobrazeny v System Browseru na obrázku 28
Obrázek 27: Spuštění transformace modelu na implementační třídy v prostředí
Pharo.
Prvotní zakomponování vygenerovaného kódu do aplikace se provede doplněním
zdrojového kódu medody renderSidebarOn: třídy DMMain, která slouží pro zobrazení
menu aplikace.
Úprava viz níže:
renderSidebarOn: canvas canvas div id: 'sidebar'; class: 'section'; with: [ canvas heading level2; with: DMTexts MENU. canvas anchor callback: [ mainArea := DMHome new ]; with: DMTexts HOME. canvas break . canvas anchor callback: [ mainArea := DMModelCRUD new ]; with: (DMModelTexts labelFor: #Models). "========= call GENERATED classes ========" canvas break . canvas anchor callback: [ mainArea := DXEquationCRUD new ]; with: (DXEquationTexts labelFor: #Instances). canvas break . canvas anchor callback: [ mainArea := DXVariableCRUD new ]; with: (DXVariableTexts labelFor: #Instances). canvas break . canvas anchor callback: [ mainArea := DXParamGroupCRUD new ]; with: (DXParamGroupTexts labelFor: #Instances). canvas break . canvas anchor callback: [ mainArea := DXParameterCRUD new ]; with: (DXParameterTexts labelFor: #Instances). "======== /call GENERATED classes ========" ]; yourself.
Obrázek 28: Zobrazení vygenerovaných implementačních tříd v System Browseru.
Výsledná aplikace po doplnění generovaných částí je zobrazena na obrázku 29.
Takto vytvořená aplikace bude pochopitelně dále upravována v rámci dalších
vývojových iterací. Pokud to bude vyhodnoceno jako efektivní, může být opět
použito generování - zejména pokud by se významně změnil výchozí doménový
model a zároveň objem ručně provedených zásahů do generovaných tříd by byl minimální.
Obrázek 29: Vzhled aplikace po doplnění generovaných částí.
V každém případě je však potřeba tento postup pokaždé zvažovat s ohledem
na očekávané přínosy v porovnání s vynaloženou prací.
13 Závěr
V diplomové práci jsem se zabýval problematikou modelování skutečností reálného
světa i modelování informačních systémů s využitím výpočetní techniky.
Popsal jsem některé modelovací nástroje a transformační jazyky jako EMF,
KerMeta, C.C language a XSLT a posoudil jejich použitelnost pro různé účely.
Představil jsem koncepci Architektury řízené modelem (Model Driven Architecture
- MDA) a její aplikaci jsem ilustroval na příkladu tvorby informačního systému
pro podporu rozhodování založeného na řešení úloh lineárního programování simplexovou
metodou.
V rámci tohoto příkladu jsem simuloval dvě iterace vývoje. V první iteraci byl
identifikován a popsán společný návrhový vzor. V mezifázi byl vytvořen doménově
specifický jazyk (Domain-specific language) v podobě UML profilu. Pro podporu
modelování tohoto návrhového vzoru byl vytvořen transformátor a s jeho pomocí
byla realizována druhá iterace vývoje.
Jak samotný vzorový informační systém, tak transformátor modelu byl implementován
v jazyku Smalltalk v prostředí Pharo. Dynamičnost tohoto objektově
orientovaného prostředí se dle mého názoru pro tento účel velmi osvědčila.
Domnívám se proto, že pro aplikaci principů Architektury řízené modelem je
prostředí založené na jazyku Smalltalk dobrou volbou.
Literatura
[Polák,Merunka,Carda, 2003] Polák, J.; Merunka, V.; Carda, A. Umění syst
émového návrhu Grada Publishing a.s., 2003. 196 s. ISBN 80-247-0424-2
[Merunka,Nouza,Brožek,2008] Vojtěch Merunka, Oldřich Nouza, and Jiří
Brožek Automated Model Transformations Using the C.C Language. In Advances
in Enterprise Engineering I. 4th International Workshop CIAO! and 4th
International Workshop EOMAS, held at CAiSE 2008, Montpellier, France,
June 16-17, 2008. Proceedings. Berlin Heidelberg: Springer-Verlag, 2008 Part
4. Model Transformation and Simulation. s. 137-151.
[Black,Ducasse,Nierstrsz,Pollet 2009] Andrew P. Black, Stéphane Ducasse,
Oscar Nierstrasz and Damien Pollet. Pharo by Example Version of
2009-10-28. Bern: Square Bracket Associates, Switzerland, 2009. ISBN 978-3-
9523341-4-0.
[OMG, 2003] The Object Management Group MDA Guide V1.0.1 Dokument
ve formátu PDF dostupný z http://www.omg.org=/cgi-bin=/doc?omg/03-06-01.pdf
[Eclipse,2009] The Eclipse Foundation Eclipse documentation
- Current Release[online] c2009 Dokumentace dostupná z http://help.eclipse.org/
- Current Release[online] c2009 Dokumentace dostupná z http://help.eclipse.org/
[OMG, 2006] Object Management Group, Inc. Meta Object Facility
(MOF) Specification, v.2.0 2006. Dokument dostupný z
[Budinsky,Steinberg,Merks,Ellersick,Grose, 2003] Frank Budinsky; David
Steinberg; Ed Merks; Raymond Ellersick; Timothy J. Grose
Eclipse Modeling Framework: A Developer's Guide Addison Wesley Professional,
2003. ISBN-10: 0-13-142542-0.
[Soley, 2000] Richard Soley, Object Management Group, Inc. Model
Driven Architecture Dokument dostupný z http://www.omg.org/cgi-bin/doc?omg/00-11-05
[Tanguy,Vojtisek,Faucher, 2006] Francois Tanguy, Didier Vojtisek, Cyril
Faucher Kermeta tutorial - How to add behavior to a metamodel Dokument
dostupný z http://www.kermeta.org/documents/manual/
[Tomsa, 2007] Tomsa Jan Analýza konfiguračního řízení Informačního systému
katastru nemovitostí Bakalářská práce
Přílohy
A Případy užití
B Sada šablon EA pro generování kódu v jazyku Smalltalk
C Vygenerované zdrojové kódy FSM v jazyku Smalltalk
D UML profil systému DecisionMaker
E Podpůrné třídy metamodelu UML
F Generátor entit aplikace DecisionMaker
G Zdrojový kód aplikace DecisionMaker
A Případy užití
A.1 Hlavní případy užití
A.2 Správa skupin parametrů
A.3 Správa parametrů
A.4 Správa modelů
A.1 Hlavní případy užití
Obrázek 30: Hlavní případy užití
A.1.1 UC001-Zobraz výchozí obrazovku
Po spuštění aplikace se uživateli zobrazí výchozí obrazovka.
Simple Scenario - Simple
Obsah obrazovky:
Nadpis "DecisionMaker".
Obrázek se zemědělskou tematikou (volitelně vyjadřující rozhodování).
V levé části obrazovky menu.
Položky menu:
- Modely
- Skupiny parametrů
- Parametry
A.1.2 UC002-Vyber činnost
Užvatel zvolí požadovanou činnost výběrem z menu
Simple Scenario - Simple
1. Uživatel má na výběr z následujících činností:
- Zobrazení seznamu Modelů (Správa modelů) -> UC400
- Zobrazení seznamu Skupin parametrů (Správa skupin parametrů) -> UC100
- Zobrazení seznamu Parametrů (Správa parametrů) -> UC200
A.2 Správa skupin parametrů
Obrázek 31: UC100-Spravuj Skupiny parametrů
A.2.1 UC101-Zobraz seznam Skupin parametrů
Basic scenario - Basic path
1. Systém zobrazí seznam Skupin parametrů ve formě tabulky.
Zobrazované údaje:
- Název
- Popis
- Počet členů
Třídění: podle Názvu vzestupně
2. Uživatel může zvolit akci se skupinou parametrů nebo s jednotlivým záznamem
2.1 Uživateli budou dostupné následující akce:
- Vytvořit skupinu parametrů -> UC103
2.2. Pro každý záznam bude možné vyvolat následující akce:
- Zobrazit detail -> UC102
- Upravit atributy -> UC105
- Zrušit -> UC104